De ce ai déjà vu și care este explicația științifică acceptată
Sentimentul de déjà vu nu este diferit de sentimentul pe care îl ai atunci când prevestești, în mod aleatoriu, o situație care urmează să se întâmple.
Cei mai mulți dintre noi am experimentat, măcar o dată, acel sentiment ciudat și brusc. I se spune déjà vu (văzut deja) și este unul dintre sentimentele ciudate și enigmatice cu care te întâlnești în viață.
Pentru déjà vu există multe explicații. Unele fac referire la lucruri supranaturale – că ai mai vizitat acel loc sau ai mai făcut aia într-o viață anterioară. Altele spun că ai sentimentul de déjà vu pentru că, cel mai probabil, ai visat acel lucru.
Dar explicația acceptată de majoritatea oamenilor este că déjà vu are de-a face cu memoria. Ca atunci când ai un cuvânt pe vârful limbii sau o idee în vârful minții, doar că nu îți este accesibilă în acel moment.
Anne Cleary, psiholog cognitiv de la Universitatea de Stat din Colorado a realizat o lucrare cu privire la asta. Ea a demonstrat că sentimentele de premoniție care însoțesc fenomenul de déjà vu sunt simple sentimente.
O persoană care se confruntă cu déjà vu nu are probabilitate mai mare în a prezice un lucru, decât cel care ar da-o la ghici. Alți oameni de știință au stabilit că déjà vu este legat și de amintiri. Ipoteza specifică a lui Cleary, demonstrată în cercetările anterioare, este că familiaritatea este un declin cheie.
O arhitectură stradală, un aspect spațial sau chiar o față ar putea fi asemănătoare cu altele, fără ca o amintire specifică să-ți vină în minte.
„Nu putem să ne amintim în mod conștient de scenele anterioare, dar creierul nostru recunoaște asemănarea. Ipoteza mea e că déjà vu este o manifestare particulară a familiarității. Ai cunoștință despre o situație, când crezi că nu ar trebui să o ai”, spune psihologul.
Potrivit lui Cleary, rapoartele anecdotice arată că déjà vu este adesea urmat de un sentiment puternic de a putea prezice viitorul. Într-un experiment din 1959, care a indus déjà vu prin stimularea cortexului temporal, participanții au raportat un astfel de sentiment.
Acum, pe baza experimentelor anterioare, Cleary a studiat 298 de persoane. Echipa ei a construit medii dintr-un joc cunoscut, dar tematic diferit. De exemplu, au reconstituit o grădină sau un pavilion.
După ce participanții au fost puși să urmărească videoclipurile, care se deschideau cu o voce feminină care numea locul în care se afla. Apoi, au fost prezentate serii de videoclipuri de testare, unele total diferite de primele, altele destul de asemănătoare.
Participanții au fost opriți și întrebați dacă au experimentat sentimentul de déjà vu și dacă știu ce ar trebui să fie prezentat în următoarea scenă.